Specialsidor

torsdag 14 januari 2016

Mönster till brickband

På begäran kommer här ett skrivet mönster som jag har använt till brickband. Ett modifierat mönster ur en bok från ICA-Förlaget (1977) som heter 100 handarbetsidéer - Sticka, virka, sy.

Jag virkar med garnet Bianca och en virknål Boye nr 4 (motsvarar 1,75 i vanlig virknål). Mitt band blir 5,5 cm brett.

Mitt projekt ligger lite på is, men ska bli färdigt i sinom tid... :-)


Börja och avsluta varje varv med 2 st (3 lm utgör den första st på varvet).

Lägg upp 16 lm. Börja sedan nästa varv (varv 1) i 2:a luftmaskan från nålen.
Varv 1: 5 st, 2 lm, hoppa över 1 m, 5 st. 
Varv 2: 3 st, 4 lm (= 1 lmb), 1 fm omkring de 2 lm, 4 lm, hoppa över 2 st, 3 st. 
Varv 3: 1 st, 4 lm, 1 fm omkring nästa lmb, 4 lm, 1 fm omkr. nästa lmb, 4 lm, hoppa över 2 st, 1 st. 
Varv 4: 1 st, 2 st omkring följande lmb, 4 lm, 1 fm omkring följande lmb, 4 lm, 2 st omkring följande lmb, 1 st. 
Varv 5: 3 st, 2 st omkring följande lmb, 1 lm, 2 st omkring följande lmb, 3 st. 
Varv 6: 5 st, 1 st omkring lm, 5 st. 
Upprepa från Varv 1 till önskad längd.



2 kommentarer:

  1. Hej. Ser jätte fint ut. Men hur många luftmaskor ska man lägga upp när man börjar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Sorry att jag missade att skriva det. :-) Jag har lagt upp 16 luftmaskor. Börja sedan nästa varv (varv 1) i andra luftmaskan från nålen. Lycka till!

      Radera